.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به توليد و بازار مركبات در مازندران در سالجاري
نگاهي به توليد و بازار مركبات در مازندران در سالجاري

مازندران با حدود ‪ ۱۰۰‬هزار هكتار باغ مركبات سالانه يك ميليون و‪ ۷۰۰‬هزار تن محصول مركبات توليد مي‌كند كه سرماو يخبندان پارسال ‪ ۲۲‬هزار هكتار از اين باغ هارا كه ‪ ۳۵۰‬هزارتن محصول مي‌داد ،از بين برد.

استان مازندران از نيمه دوم دي ماه پارسال به مدت سه هفته با بارش برف بي‌سابقه ‪ ۲۰‬تا‪ ۹۰‬سانتيمتري به همراه دماي زير ‪ ۱۳‬درجه صفر روبرو بوده است به طوريكه جهادكشاورزي استان خسارت ناشي از بارش برف و سرمابه‌بخش كشاورزي را ‪ ۱۰‬هزارميليارد ريال عنوان كرد كه از اين مقدار شش هزار و ‪۶۰۰‬ ميليارد ريال از خسارت‌ها به محصول و باغات استان عنوان شده است.

به طور معمول از نيمه دوم اسفند ماه سال تا پايان نيمه اول ارديبهشت سال بعد زمان شكوفه‌دهي و به بار نشستن باغ مركبات است كه پس از بررسي كارشناسان باغباني جهاد كشاورزي شهرستانهاي مختلف ، ‪ ۲۲‬هزار هكتار از باغ استان مازندران از بين رفته است كه بايد جايگزين شود.

حبيب الله رادفر مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران در گفت و گوبا با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) گفت : پيش بيني‌مي‌شود امسال با ‪ ۲۰‬درصد كاهش محصول مركبات كه بخش عمده‌اي از آن انواع پرتغال هستند ، مواجه باشيم.

وي با بيان اينكه اقدامات به موقع كارشناسان و همكاري باغ داران سبب كاهش خسارت شده است، خاطر نشان ساخت: يخبندان پارسال بر محصولات و درختان مركبات خسارت سنگيني زده بود كه خوشبختانه ‪ ۴۳‬هزار هكتار از باغ مركبات استان‌با مساعد شدن هوا و توجه باغداران به نكات كارشناسان به حالت اوليه خود برگشتند.

"رادفر" در ادامه از شناسايي هفت نهالستان براي توليد نهال مركبات اصيل و سالم و مقاوم به سرما خبر داد و گفت: تا پايان امسال ‪ ۶۰۰‬هزارقطعه نهال سالم و مقاوم بين باغداران توزيع خواهد شد.

‪۴۰‬درصد مركبات كشور در مازندران توليد مي‌شود وارزش‌اقتصادي مركبات استان را سالانه شش هزار ميليارد ريال تخمين زده‌اند.

مديرجهادكشاورزي بابل نيز مساحت باغات مركبات اين شهرستان را ‪ ۱۷‬هزار هكتار عنوان كرد و گفت: به دليل سرما و يخبندان زمستان پارسال، نيمي از باغ‌هاي مركبات از بين رفته است.

"عباس خجسته" همچنين افزود: بر اساس برآورد كارشناسان، سرما و برف پارسال يك هزار و‪ ۴۱۰‬ميليارد ريال به‌باغداران بابل خسارت وارد كرده است.

وي بر نوسازي و بازسازي باغات مركبات تاكيد كرد و گفت: امسال شاهد كاهش محسوس محصول خواهيم بود.

"محمدرضا شعباني" مدير عامل اتحاديه شركت‌هاي تعاوني باغداران مازندران به خسارت هنگفتي كه سرماي پارسال به باغ مركبات استان زده است ، اشاره كرد و گفت: خسارت سرما به بخش كشاورزي به ويژه باغ مركبات بسيار نگران كننده است ،ولي مسوولان همچنان بي‌توجهي مي‌كنند.

وي با بيان اينكه سرما به بسياري از نهالستان مركبات مازندران نيز خسارت صددرصدي وارد كرده است، اظهار داشت: در چند سال اخير بسياري از اراضي زراعي مازندران با تغيير كاربري به باغ مركبات تبديل شده است كه سرماي پارسال به همه درختان خسارت زده است.

شعباني‌گفت:ازآنجاييكه باغداربه‌اميد سه تا جهار سال آينده منتظر بهره‌وري باغ مركبات است اما كشاورز علاوه براينكه هزينه سه ساله پرورش باغ مركبات را تحمل كرده است ، سرماي سال قبل سبب شد تا همه باغ بايد دوباره نوسازي شود.

مديرعامل اتحاديه شركت‌هاي تعاوني باغداران مازندران گفت: در دوسال‌اخير صنايع تبديلي،بسته بندي و سورتينگ دراستان نيز به دليل افزايش سطح كشت و توليدمحصول رونق گرفته بود اما امسال با كاهش شديد محصول مواجه خواهيم شد.

وي گفت : به طور يقين كاهش محصول و مشكلاتي كه در بخش نقدينگي براي تمام دست اندركاران در سال جاري به وجود مي‌آيد ، چندين برابر است


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.